Trekken tand of kies

Tandartsenpraktijk Zalmhaven

Wanneer is het trekken van een tand of kies nodig?

Soms is de staat van een tand dusdanig aangetast door tandbederf of andere factoren, zal als laatste mogelijkheid deze tand getrokken worden. Er zijn meerdere woorden die binnen de tandheelkunde gebruikt worden voor het trekken van een tand of kies zoals extractie of extraheren.

Uw tandarts om de hoek

Uitstekend bereikbaar

Persoonlijke zorg en aandacht

Uw zorgvraag staat centraal

Rolstoeltoegankelijk

Onze praktijk is rolstoeltoegankelijk

Vaste tandarts

Voor het hele gezin

In de meeste gevallen zal de tandarts deze handeling zelf doen en in geval van een complexe opgave zal de patiënt naar de kaakchirurg moeten gaan middels een doorverwijzing van de tandarts.

Ons doel is om alle gebitselementen te behouden, echter is er soms geen andere uitweg dan de tanden of kiezen te trekken doordat er ernstige ontstekingen zijn ontstaan door dit tand of kies. Hiermee kan gedacht worden aan het loskomen van de tand of kies van het kaakbot door de genoemde ontsteking. Ook komt het wel eens voor dat een tand is afgebroken waardoor het er uit moet.

Afhankelijk van het behandelplan en dat ieder gebit uniek is, kan het voorkomen dat er ruimtegebrek is in de kaak waardoor tanden of kiezen scheef komen te staan. Als voorbereiding op een beugel wordt er in uitzonderlijke gevallen een tand of kies getrokken.

Wat men ook tegenkomt en dat is vaak doormiddel van een röntgenfoto een verstandskies te zien is die scheef is gaan groeien en voor problemen zal gaan zorgen aan de naastgelegen kies of aan het bovenliggend tandvlees. Dit kan bijvoorbeeld op de lange termijn zorgen voor een ontsteking in het tandvlees.

Het maken van een röntgenfoto is erg belangrijk om te bepalen hoe de wortels er uitzien en welke risico’s er zijn onder het tandvlees. Is de tand bijvoorbeeld al deels afgebroken? Is er ontsteking te zien? Zo wordt ook bepaald of de tand of kies getrokken wordt door de tandarts. Anders wordt er een verwijsbrief gemaakt naar de kaakchirurg.

Mocht er besloten worden om te gaan over tot het trekken van de kies of tand, zal er verdoving gegeven. Afhankelijk van de situatie zal de tandarts de kies of tand in een stuk of in kleine stukjes verwijderd worden. Dit gebeurt door het rustig losmaken van de tand of kies. Daarna kijkt de tandarts naar het tandvlees of het gehecht moet worden.

Na het maken van de röntgenfoto en het bespreken van de behandeling kan het alsnog voorkomen dat het bij het starten van de behandeling onverwachte situaties voorkomen waardoor het werk gestopt moet worden en alsnog een verwijzing moet komen naar de kaakchirurg.

Het komt ook wel eens voor dat bij het trekken van de kies of tand, de wortels dusdanig diep zitten dat het een opening ontstaat tussen de neusbijholte en mondholte. Dit kan de kaakchirurg weer dichtmaken.

De tandarts zal je in de gaten blijven houden ook na het trekken van de tand of kies, wellicht dat er na het trekken je ongemakkelijk voelt of dat je een stukje bot voelt op de plek waar de tand of kies heeft gezeten. Dit kan de tandarts prima verwijderen daarna.

Mocht de bloeding niet stoppen, ontstaan er hoge temperaturen, zwelling of pijn? Neem altijd contact op met de tandarts.

Testimonials

E J
Ik ben patiënt bij deze hele lieve tandarts. Dat is ook waarom ik overwogen heb om over te stappen zodat ik alsnog kan worden behandeld door tandarts Doaa. Hele lieve en rustige tandarts. Zelf ben ik een angstige patiënt en heb eindelijk een tandarts gevonden die mij heel goed begrijpt en begeleidt.