Vullingen en gaatjes

Tandartsenpraktijk Zalmhaven

Wat is een vulling?

Een vulling is niets meer dan de restauratie van een bedorven tand of kies, of als er een stukje tand of kies afbreekt. Deze behandeling kan door de tandarts gedaan worden. De kleur van de vulling is vaak de kleur van je tanden of kiezen.

Uw tandarts om de hoek

Uitstekend bereikbaar

Persoonlijke zorg en aandacht

Uw zorgvraag staat centraal

Rolstoeltoegankelijk

Onze praktijk is rolstoeltoegankelijk

Vaste tandarts

Voor het hele gezin

Zoals gezegd is een gaatje eigenlijk tandbederf of een stukje afgebroken kies. Het tandbederf wordt verwijderd en het gaatje wordt gevuld met een vulling om het kauwen weer op orde te brengen en natuurlijk om de pijn die door verdere tandbederf ontstaat te voorkomen. Waar vullingen ook voor worden gebruikt zijn blootliggende tandhalzen. Dit kan wel eens voorkomen wanneer de tandvlees teruggetrokken is (het kan door allerlei oorzaken komen). En teruggetrokken tandvlees betekent dat de tandhalzen ongedekt zijn en gevoelig worden van allerlei invloeden van buitenaf zoals warme dranken of van koude dranken. Een vulling kan een oplossing zijn voor het afdekken van deze bloot gekomen tandhalzen.

Het tandbederf wordt veroorzaakt door bacteriën die op je tanden zitten. Wordt het balans in de mond verstoord, (door bijvoorbeeld veel suikermomenten op een dag) zullen de slechte bacteriën groeien en beginnen ze de tandglazuur aan te tasten totdat ze diep in een tand of kies gaan zitten, met als tandbederf als gevolg. Soms zijn deze slechte bacteriën al een enige tijd bezig zonder dat wordt opgemerkt. Zodra het pijn gaat doen betekent het dat de bacteriën al diep zitten. Om te voorkomen dat ze zich tot aan de wortels nestelen en allerlei ontstekingen gaan veroorzaken gebruikt de tandarts een boor en als het nodig is vooraf een verdoving. Hiermee wordt het tandbederf verwijder, de kies of tand helemaal drooggemaakt en vervolgens het geboorde oppervlakte ruw gemaakt om een hechtende plek te maken voor een vulling. Voordat er wordt gevuld zal er een speciale lijm laag gebruikt worden. Vervolgens zal de tandarts de vulling aanbrengen. Het uitharden van de vulling gebeurt met een uithard lamp en vervolgens wordt de vulling mooi afgeslepen naar de vorm van de tand of kies.

Testimonials

E J
Ik ben patiënt bij deze hele lieve tandarts. Dat is ook waarom ik overwogen heb om over te stappen zodat ik alsnog kan worden behandeld door tandarts Doaa. Hele lieve en rustige tandarts. Zelf ben ik een angstige patiënt en heb eindelijk een tandarts gevonden die mij heel goed begrijpt en begeleidt.